Mire jó a foodporn, és hogyan hódította meg a világot?
2018. 04. 26.
Mi a foodporn?
A Wikipedia
szerint a foodporn egy olyan
vizuális műfaj, amely látványos formában prezentálja a főzést vagy a táplálkozást. A műfaj főszereplői jobbára magas zsír- és cukortartalmú, kalóriadús, felfújt, leöntött, habos-babos finomságok, vagy épp olyan egzotikus ételek, amelyek
az étkezést dicsőítik vagy egyenesen szexuális vágyat kiváltó gasztroműalkotásként tetszelegnek.
A "food pornography" (magyarul: ételpornográfia – de mivel így teljesen mást jelent, nincs sok értelme lefordítani) kifejezést először Frank Chins használta 1987-es "Railroad Standard Time" című történetében. De a vonatkozó források szerint önálló kifejezéssé mégiscsak Rosalinda Coward 1984-es Female Desire (Női vágy) című könyvével vált. Ebben a szerző többek között arról is értekezik, hogy egy tökéletesen elkészített és szervírozott étel a mások kiszolgálásában történő odaadó részvétel szimbóluma.
Szerinte a kifejezés erre reflektál, és ebben az értelemben az étel készítéséhez is szervesen kapcsolódik (de maguk a képek gyakran háttérbe szorítják az előállítás folyamatát). A kifejezés ennélfogva nem feltétlenül bír szexuális tartalommal, ahogy azt sokan gondolhatják. Az USA-ban például sokkal inkább a zsíros, cukros, egészségtelen, de látványos ételekkel kapcsolatban használják. Mi tagadás, elég furcsa és kissé groteszk jelenség, de ha valaki ízlésesen műveli, az nagyon szép fotókat szokott eredményezni.
A foodporn népszerűsége
A foodporn töretlen népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a cikk írásakor az Instagramon több, mint 150 millió foodporn hashtaggel ellátott kép van fent. Az YPulse kutatása pedig kimutatta, hogy a 13 és 32 éves korú emberek 63%-a posztol ételfotót a közösségi médiában, illetve ugyanezen csoport 57%-a posztol információkat az ételről, amit éppen esznek.
Ennélfogva az étkezés és a közösségi média egyre jobban összekapcsolódik.
De nem csak arrafelé bukkan fel a kifejezés: a tévében, a sajtóban vagy a rádióban is számos gasztroműsor használja vagy foglalkozik érintőlegesen a jelenséggel. Pedig nem mostanában volt a foodporn igazán újszerű, vagy ha úgy tetszik, hot topic. Sokkal inkább a gasztroforradalom hajnalán, az Instagram és az ételfotózás aranykorában.
A Dining Guide vonatkozó
cikke a foodpornról például 2016-os. A szöveg egy kutatásra is hivatkozik, amelyet a közösségi médiába feltöltött
10 millió fotó elemzésével készítettek. Eszerint néhány országban különösen kedvelnek bizonyos fogásokat. A lokális konyhára jellemző ételek főleg az Egyesült Államokban, Olaszországban és az Egyesült Királyságban fordultak elő nagy százalékban. Amerikában a garnéla, a bacon, a tacos és a sushi tarolt (bár nem kimondottan nemzeti ételek), míg Kanadában mondjuk a poutine volt a nyerő (ez egyfajta sültkrumpli szósszal és sajttal). Persze a
klasszikus kaják is elég nagy számban előfordultak, a nemzetközi kedvenc a
pizza volt, az italok közül pedig a
kávé szerepelt a legjobban.
Az ételek és a főzés iránti szerelem
Aki ezek után is magáénak érzi a kaják ilyesfajta túlesztétizálását, annak viszont van egy nagyon jó hírünk: az oldalunkon ugyanis számos eszköz segíti, hogy a vendégeink elé kerülő fogások a szemnek is kifogástalan élményt nyújtsanak.