gammo

kitchen & more

Ügyfélszolgálat: 06-70-603-9099
Nyitva tartás: 08:00-16:00 (H-P)

Mire jó a foodporn, és hogyan hódította meg a világot?

2018. 04. 26.

Mire jó a foodporn, és hogyan hódította meg a világot?

Mi a foodporn?

A Wikipedia szerint a foodporn egy olyan vizuális műfaj, amely látványos formában prezentálja a főzést vagy a táplálkozást. A műfaj főszereplői jobbára magas zsír- és cukortartalmú, kalóriadús, felfújt, leöntött, habos-babos finomságok, vagy épp olyan egzotikus ételek, amelyek az étkezést dicsőítik vagy egyenesen szexuális vágyat kiváltó gasztroműalkotásként tetszelegnek.
 
A "food pornography" (magyarul: ételpornográfia – de mivel így teljesen mást jelent, nincs sok értelme lefordítani) kifejezést először Frank Chins használta 1987-es "Railroad Standard Time" című történetében. De a vonatkozó források szerint önálló kifejezéssé mégiscsak Rosalinda Coward 1984-es Female Desire (Női vágy) című könyvével vált. Ebben a szerző többek között arról is értekezik, hogy egy tökéletesen elkészített és szervírozott étel a mások kiszolgálásában történő odaadó részvétel szimbóluma.
 
Szerinte a kifejezés erre reflektál, és ebben az értelemben az étel készítéséhez is szervesen kapcsolódik (de maguk a képek gyakran háttérbe szorítják az előállítás folyamatát). A kifejezés ennélfogva nem feltétlenül bír szexuális tartalommal, ahogy azt sokan gondolhatják. Az USA-ban például sokkal inkább a zsíros, cukros, egészségtelen, de látványos ételekkel kapcsolatban használják. Mi tagadás, elég furcsa és kissé groteszk jelenség, de ha valaki ízlésesen műveli, az nagyon szép fotókat szokott eredményezni.
 
 

A foodporn népszerűsége

A foodporn töretlen népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a cikk írásakor az Instagramon több, mint 150 millió foodporn hashtaggel ellátott kép van fent. Az YPulse kutatása pedig kimutatta, hogy a 13 és 32 éves korú emberek 63%-a posztol ételfotót a közösségi médiában, illetve ugyanezen csoport 57%-a posztol információkat az ételről, amit éppen esznek.
 
Ennélfogva az étkezés és a közösségi média egyre jobban összekapcsolódik.
 
De nem csak arrafelé bukkan fel a kifejezés: a tévében, a sajtóban vagy a rádióban is számos gasztroműsor használja vagy foglalkozik érintőlegesen a jelenséggel. Pedig nem mostanában volt a foodporn igazán újszerű, vagy ha úgy tetszik, hot topic. Sokkal inkább a gasztroforradalom hajnalán, az Instagram és az ételfotózás aranykorában.
  
A Dining Guide vonatkozó cikke a foodpornról például 2016-os. A szöveg egy kutatásra is hivatkozik, amelyet a közösségi médiába feltöltött 10 millió fotó elemzésével készítettek. Eszerint néhány országban különösen kedvelnek bizonyos fogásokat. A lokális konyhára jellemző ételek főleg az Egyesült Államokban, Olaszországban és az Egyesült Királyságban fordultak elő nagy százalékban. Amerikában a garnéla, a bacon, a tacos és a sushi tarolt (bár nem kimondottan nemzeti ételek), míg Kanadában mondjuk a poutine volt a nyerő (ez egyfajta sültkrumpli szósszal és sajttal). Persze a klasszikus kaják is elég nagy számban előfordultak, a nemzetközi kedvenc a pizza volt, az italok közül pedig a kávé szerepelt a legjobban.
 
 

Az ételek és a főzés iránti szerelem 

Aki ezek után is magáénak érzi a kaják ilyesfajta túlesztétizálását, annak viszont van egy nagyon jó hírünk: az oldalunkon ugyanis számos eszköz segíti, hogy a vendégeink elé kerülő fogások a szemnek is kifogástalan élményt nyújtsanak.
 
 
A tálalást olyan kütyük és szerkezetek emeli művészi szintre, mint például a LOUIS TELLIER zöldségforgácsolói, vagy profi zöldségszeletelő mandolinja, a díszítéshez nélkülözhetetlen profi konyhai csipeszkészletvagy a legfinomabb deszert alapjául szolgáló fagylalt készítéséhez az ANKARSRUM fagylaltkészítő tálja.
Egy ilyen eszközkészlettel bárki Instagramra illő, sokgombócos finomságokat készíthet magának, családjának és barátainak. A lényeg, hogy az instagramos #foodporn-posztok nézegetése közben az oldalunkat is érdemes böngészni.

Kapcsolódó termékeink